onsdag 1. september 2010

I kissed a girl



"I kissed a girl" synger Katy Perry. Det har jeg også gjort. Siden jeg mangler Frøken Perrys sangstemme kan jeg ikke skryte av pikekysset på hitlistene. Men et blogginnlegg skal jeg klare.

Kate Perrys pikekyss smakte kirsebær. Mine smaker søtt søtt søtt. Jeg har vurdert å prøve varianter med chili, med vodka og lime (a'la Heston Blumenthal), med jordbær, med basilikum og med pepper. Men foreløpig har jeg holdt meg trofast mot den ordinære, enkle varianten bestående av eggehviter, sukker og eddik.

Her i huset er pikekyss dagen-derpå-konsekvensen av crème brûlée. Når jeg lager crème brûlée til dessert (hvilket jeg gjør relativt ofte siden det rangerer høyt oppe på min manns særdeles korte liste over dessert-favoritter) står jeg igjen med 4-5 eggehviter som raskt kan forvandles til marengs. Jeg gjør det slik:


Pikekyss, eller marengs om du vil

Eggehvite av 4 små eller 5 store egg
230 g ekstra fint sukker (melis kan også brukes)
0.25 ts salt
1 ts eddik (vanlig eddik, eplesider eller balsamico)

Sørg først for at alt utstyr er helt rent. Bruk fortrinnsvis utstyr av metall - plast blir aldri helt fritt for fett. Jeg vasker med zalo før bruk og tørker over med litt eddik på kjøkkenpapir.

Pisk eggehvitene. Begynn å piske på lav hastighet og øk etterhvert. Pisk til skummet er såpass stivt at du kan holde bollen opp-ned i 10 sekunder uten at noe renner ut. Tilsett sukker, salt og eddik og pisk videre på middels høy hastighet til du kan forme røren uten at den siger sammen.

Ha røren i en kakesprøyte og form topper på bakepapirkledd stekeovnsplate. Toppene kan også lages med en spiseskje. Sørg for litt avstand mellom toppene. Min erfaring er at røren ikke tåler å stå særlig lenge før den mister konsistensen, så sørg for å få det inn i ovnen så raskt som mulig. Å steke pikekyss i to omganger er, etter min erfaring, ikke et alternativ. Stek på 150 grader i 45-60 minutter, avhengig av hvor store toppene er og hvor seige du vil at de skal være. Ta platen ut av ovnen, men la toppene bli stående på platen i noen minutter til de slipper papiret.

Spis pikekyssene som de er, eller server som pavlova med litt krem og frisk frukt og bær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails