torsdag 30. september 2010

Ratatouille

Ratatouille. En fransk klassiker. Etterhvert også en klassiker her i huset. Oppskriften jeg bruker kommer fra en av mine tre svært kokkekompetente svigerinner (man kan få prestasjonsangst av mindre, men heldigvis er de alle av den generøse typen som gjerne deler tips, triks og oppsrkifter). Vi bruker ratatouille først og fremst til lam generelt og til lammekoteletter spesielt, men den passer i mange sammenhenger. Ifølge min svigerinne passer hennes ratatouille for eksempel supert i følge med hvit fisk.

Make no mistake about it, ratatouille er ikke fastfood. Det tar litt tid å lage, iallefall på denne måten. Etter at ting er kuttet opp skal det koke i minst én og gjerne i to timer. Men - den passer seg mer eller mindre selv der den står og putrer på kokeplaten. Og lager du dobbelt eller trippel porsjon er det bare å fylle opp fryseren. Jeg tør påstå at denne utgaven av ratatouille smaker like godt (eller bedre!) etter en runde i fryseren.

Tro det eller ei, Rema1000 selger for tiden fantastisk gode lammekoteletter. Skryt, heder og ære gis Reitan & Co på
min manns blogg. Tykke, møre Rema1000-koteletter med ratatouille, amadine poteter og chevre-rømme kan definitivt anbefales.






Ratatouille

4-6 porsjoner

1 squash
1 aubergine
1 rød paprika
1 gul paprika
1-2 chili
2-4 fedd hvitløk
2 bokser hermetiske tomater
0.25 dl olivenolje
3 ts sukker
Salt og pepper

Kutt opp squash og aubergine i like store terninger, rens og kutt paprika i litt mindre terninger. Bruk 1 eller 2 chili avhengig av hvor sterk chilien er, og hvor mye krutt du vil ha i ratatouillen. Fjern frøene fra chilien og finhakk. Finhakk også hvitløken.

Bruk en (middels) stor kasserolle og hell i olivenolje. Ha i grønnsakene og la de surre på middels høy varme i noen minutter. Tilsett de hermetiske tomatene og smak til med sukker, salt og pepper. Skru ned varmen og la det småputre på svak varme i 1-2 timer. Rør av og til slik at det ikke fester seg i bunnen på kjelen. Hvis jeg nøyer meg med 1 times koking bruker jeg ikke lokk. Dersom jeg imidlertid har tid nok til å ta ratatouillen stå i 2 timer bruker jeg lokk på kasserollen den siste timen. Mer tid gir mer smak, men jeg sier meg som regel fornøyd med resultatet etter 1 time.





2 kommentarer:

  1. Dette er god spis! Du må lage store porsjoner så fryser du ned i små dertil egnete bokser og da har du utover hele høsten og vinteren.

    Et annet tips: Det er også noe som heter Rice Nicoise eller hvordan det enn nå staves (fransk - dette er tips fra min korte karriere som kjøkkenhjelper med en ekte fransk chef som sjef). Det er rett og slett ris med ratatouille oppå. Smakfullt og sunt og man trenger ikke nødvendigvis kjøtt eller fisk ved siden av.
    God spis!

    SvarSlett
  2. Rice Nicoise er nytt for meg! Høres ut som en fin rett til lunsj, med rester av gårsdagens middag. Jeg har en god porsjon stående i kjøleskapet, så da er dagens lunsj så godt som klar :-)

    Kan tenke meg erfaringen som kjøkkenhjelp for fransk chef var lærerikt. Og sikkert også ganske krevende?

    Ha en fin torsdag i solen :-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails