tirsdag 7. september 2010

Typisk italiensk. Caprese


Insalata Caprese fremstår for meg som typisk italiensk. En rett som fremhever gode råvarer av høy kvalitet, uten at råvarene har gjennomgått mye fiksfakseri på kjøkkenet. Rene, enkle smaker som minner om sol og sommer.

Caprese er egentlig en forrett, men jeg syns salaten passer både på frokostbordet og til lunsj. Salaten har definitivt fastfood-potensiale - når råvarene er handlet inn tar det kun et par minutter å få maten på bordet. Eller mellom to skiver brød hvis man står på farten og trenger noe spisende i hånden.


Insalata Caprese

1-2 porsjoner

Skjær opp 300 g mozzarella. Det skal aller helst være mozzarella av vannbøffel-melk, men siden det ikke er et alternativ på den lokale matbutikken bruker jeg varianten laget av kumelk.

Del opp ca 15 søte klasetomater. Tomaten er stjernen i retten, så her er det viktig å bruke gode råvarer. Søte små klasetomater av typen Dulcita er min favoritt. Husk at tomater ikke skal ligge i kjøleskapet, da blir de smakløse.

En neve frisk basilikum.

Anrett ost og tomat på et serveringsfat, og legg på basilikum.

Hell på litt god olivenolje. Château de Panisse fra Olivier & Co er min nye favoritt, men det blir neppe feil med en god italiensk olivenolje heller.

Jeg syns det gjør seg med noen dråper balsamico-eddik i tillegg. Jeg bruker for tiden en vellagret balsamico fra Fattorie Giacobazzi. Nam.

Smak til med salt og pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails