fredag 3. september 2010

Vaniljemuffins, Carrie Bradshaw style


Jeg har spist vaniljemuffins a'la NYCs Magnolia Bakery, med rosa vaniljeglasur. Akkuratt slik Carrie Bradshaw gjorde i Sex in the city. Der stopper imidlertid likheten. Jeg skal ikke gå i detalj, men etter å ha lekt med ungene siden dagen startet klokken 05:30 følte jeg vel ikke at glamor-faktoren var påtrengende. Selv med rosa vanilla cupcakes, Carrie Bradshaw style.

Min datter var hjemme fra barnehagen og assisterte meg under både baking, dekorering og spising. Hun har åpenbart lært seg navnet på en farge. Overraskende valg for en liten prinsesse... "Josa, mamma! Meje josa!" Baking er en fin inneaktivitet med barn, og en god mulighet til å prøve ut oppskrifter jeg ellers ville latt ligge.

Kakene smakte bra, selv om de ikke bidro til noen vesentlig forbedring av glamor-faktoren i mitt temporære husmor-liv. Kakene med glasur ble litt i overkant søte, selv for en søtmons som meg. Men de ser jo morsomme ut og vil garantert slå an i fremtidige prinsesse-bursdager.

Oppskriften finnes visstnok i en bok om kakene fra Magnolia Bakery. Den er også lett tilgjengelig via google dot com. Men jeg gjengir den gjerne. I redusert utgave. Jeg lagde en halv porsjon og de 12 kakene holdt i massevis.


Magnolia Vanilla Cupcakes

125 g smør
2 dl sukker
2 store egg
1 dl melk
3 dl hvetemel
1.5 ts bakepulver
0.5 ts vaniljeessens

Smør piskes mykt. Tilsett sukker og pisk på middels hastighet i ca 3 minutter eller til kremen blir luftig. Ha i ett egg av gangen og pisk godt mellom hvert egg. Pisk i vaniljeessens. Sikt i halvparten av melet iblandet bakepulver. Rør inn og tilsett melken. Rør inn melken og tilsett resten av melet. Rør lett slik at alt blader seg godt.

Fordel røren i muffinsformer i et muffinsbrett. Fyll formene 3/4 fulle. Stek på 175 grader i 25 minutter. Ta muffinsene ut av ovnen og la de stå i formene i 15 minutter før de avkjøles videre på rist.

Vaniljeglasur av smørkrem
125 g smør
1 ts vaniljeessens
0.5 dl melk
7 dl melis (pluss/minus)
Konditorfarge

Smør piskes mykt. Tilsett vaniljeessens, melk og 2 dl melis. Pisk i 3-5 minutter på middels hastighet. Tilsett resten av melisen gradvis, ca 1.5 dl av gangen og pisk i 2 minutter før mer melis tilsettes. Bruk nok melis til at kremen blir tykk. Tilsett konditorfarge. Fortrinsvis av type "josa".

Glasuren smøres eller sprøytes på kakene som er helt avkjølte. Ikke la glasuren stå lenge før den blir tatt i bruk, da vil den stivne og bli vanskelig å jobbe med.



Muffin dekorert av min datter.




Muffin uten glasur. Fortsatt søt nok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails