tirsdag 28. september 2010

Salma from Bømlo goes Thai



Jeg har tidligere fortalt at min mann ikke er veldig begeistret for fisk. Og at jeg derfor satte ekstra stor pris på å bli invitert på en særdeles velsmakende fiskemiddag hos min venninne M. Fisken smakte faktisk så godt at jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk på hjemmebane. Det skulle vise seg å være en god idé.

Tross minimal erfaring klarte jeg å unngå overstekt fisk. Og min mann spiste opp hele sin porsjon. Pluss det som var til overs. Bedre anbefaling kan oppskriften neppe få.


Salma laks med koriander, ingefær og chili

600-800 g (3-4 porsjoner) salma laks, eller annen fersk laksefilet av god kvalitet
0.5 dl olivenolje
40 g ingefær, revet
1 chili, finhakket
2-3 fedd hvitløk
2 ts sesamolje
2 ss thailandsk fiskesaus
1 dl koriander, grovhakket
1 lime, skall og saft



Lag marinade av olje, ingefær, chili, hvitløk og koriander. Riv skallet av en lime og tilsett sammen med saften av limen. Smak til med fiskesaus.

Skjær laksen i porsjonsstykker. Gni inn med litt salt. Legg i marinaden og la det stå i ca 1 time.

Stek i ildfast form på 180 grader i 6-8 minutter. Server med marinaden som saus, ris og grønnsaker (i mitt tilfelle gulrot og sukkererter).




Fin-fin fisk fra Bømlo



Marinade med smak av Thailand




Klart for ovnen

1 kommentar:

  1. Så bra at den falt i smak. Ikke en gang selverklærte fiskeskeptikere kan mostå denne:-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails