torsdag 2. september 2010

Pølse i brød og rotgrønnsaker

Pølser er poppis når man er to og et halvt. Jeg liker pølser med skikkelig kjøtt og godt krydder, men kan styre meg for grillpølsene som hun på to og et halvt foretrekker. Kompromisser er imidlertid en sentral del av foreldrerollen og derfor blir det ofte pølser til middag her i huset. Grillpølser.

Innbakte pølser var en sommerslager da vi besøkte mine foreldre i ferien. Jeg syns det er en god idé å gjøre mest mulig for å skjule smaken av grillpølse, og satte innbakte pølser på gårsdagens middagsmeny. En rask gjennomgang av kjøleskapet avdekket et fint utvalg av rotgrønnsaker fra
lørdagens middag. Som et forsøk på å dra opp både smaken og vitamininnholdet i middagen lot jeg derfor pølsene få følge av rotgrønnsakene. Ingen match made in heaven, men helt greit. Hvis det var opp til meg ville jeg brukt skikkelige pølser (for eksempel grove lammepølser) og kanskje en klatt chévre. Men det er ikke opp til meg. Derfor:


Innbakte grillpølser

Oppskriften holder til ca 8 pølser.
25 g gjær
1 dl melk
1 dl vann
2 ss smeltet smør
0.5 ts salt
Mel til deigen kan eltes

Varm væsken til 38 grader, bland med gjær. Tilsett mel til deigen kan eltes uten altfor mye kliss. Hev til dobbelt størrelse, ca 45 minutter. Kjevle ut deigen til en rund leiv. Bruk en pizzaskjærer til å skjære ut trekantede stykker. Rull stykkene rundt pølsene og la etterheve i 20-30 minutter. Stek i ca 10-12 minutter.


Ovnsstekte rotgrønnsaker

Jeg brukte 3 rødbeter, 2 gulrøtter, 4 sjalottløk og en halv kålrot. Hadde jeg hatt det tilgjengelig ville jeg også brukt søtpotet, pastinakk og sellerirot. Grønnsakene kuttes i like store stykker. Ha i en langpanne eller stekeskuffe sammen med litt olje. Hell over et par spiseskjeer honning. Legg gjerne et par kvaster timian oppå. Stekes på 200 grader i 45-60 minutter (avhengig av størrelsen på grønnsakene) til grønnsakene er møre.

1 kommentar:

  1. Nok en (eller to;) flotte oppskrifter fra deg! Innbakte pølser har vi prøvd her i huset.

    Ang kommentar inne hos meg - så enig, så enig! Hadde så absolutt det i tankene da jeg skreiv innlegget mitt...
    Ha en fin dag!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails