mandag 25. oktober 2010

Vaniljemuffins med sjokoladeglasur

På bloggen Joy the Baker fant jeg en oppskrift på Hot Fudge Sundae Cupcakes. Med fristende bilder og en enkel oppskrift var jeg solgt. Oppskriften under er konvertert til norske måleenheter.

Selve muffins-oppskriften gir enkle vaniljemuffins uten noe fiks-fakseri. Siden det skal plasseres en ikke-ubetydelig-mengde fiks-fakseri oppå muffinsene var det helt greit. Dersom man derimot ønsker mer smak i muffinsene anbefaler jeg å bruke oppskriften på Magnolia Vanilla Cupcakes.

Jeg valgte også å la sjokoladen avkjøle og stivne før jeg toppet med krem og serverte. I originaloppskriften skal sjokoladen være lun og kremen på med det samme - det smaker sikkert ikke feil det heller.

Vaniljemuffins med sjokoladeglasur

10-12 muffins

2.5 dl hvetemel
1.75 dl sukker
1 ts bakepulver
0.5 ts natron
0.25 ts salt
50 g smør
1.25 dl melk
1 egg
0.5 ts vaniljeekstrakt

Sjokoladeglasur
50 g sjokolade
0.5 dl fløte

Ha mel, sukker, bakepulver, natron og salt i en bolle. Skjær smøret i små terninger eller bruk romtemperert smør. Rør smøret sammen med de tørre ingrediensene (gjerne med en kjøkkenmaskin) til alt er blandet og har en kornete konsistens. Rør inn halvparten av melken.

Visp sammen resten av melken med vaniljeekstrakt og egget i en separat bolle. Hell det over melblandingen og rør til alt er blandet sammen.

Fordel røren i 10-12 muffinsformer, helst i et muffinsbrett. Fyll hver form halvfull. Stek på 180 grader i ca 20 minutter til muffinsene er gyldne.

Ta muffinsene ut av ovnen og la dem avkjøle et par minutter i muffinsbrettet før de settes på en rist. La dem bli helt avkjølt.

Glasuren lages av 50 g sjokolade etter eget ønske. Jeg brukte Freia kokesjokolade 70%. Hakk sjokoladen i mindre biter og legg i en bolle. Kok opp fløte og hell over sjokoladebitene. La det stå i ett minutt før du rører i blandingen til sjokoladen smelter og du får en jevn glatt glasur. Dersom sjokoladen blir tyntflytende og vanskelig å bruke som glasur kan den stå og stivne i 10 - 30 minutter. Rør innimellom og sjekk om den har fått passe konsistens.

Smør et lag sjokolade på muffinsene. La sjokoladen stivne helt. Topp med krem og pynt med cocktailbær.






1 kommentar:

  1. mmmm... dette var fristende. Skal ha gjester pa torsdag, sa da blir det muligens muffins til dessert ;-)

    Takk for koselig kommentar hos meg! Veldig hyggelig at du ville folge med pa bloggen min. Jeg fikk tips om din blogg av en venninne hjemme i Norge som helt tilfeldigvis var kommet over din blogg og som mente jeg ville like den!

    ha en fiiin dag!
    klem mette

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails