onsdag 13. oktober 2010

Pasta alla carbonara


Jeg vil påstå at jeg er den i familien som spiser mest frukt og grønt. Jeg elsker frukt og bær, og syns godt tilberedte grønnsaker kan være høydepunktet i en middag. Min mann, derimot, liker ikke frukt og bær og spiser det så godt som aldri. Derfor føles det ikke helt riktig at jeg nå er igang med forkjølelsesrunde nummer 2 denne høsten, mens min mann som vanlig er frisk som en fisk. Er det ikke meningen at inntak av massive mengder vitaminrik frukt skal gi bedre immunforsvar?

Uansett, på en slik dag er det kjapp og enkel mat som gjelder. Pasta carbonara faller definitivt inn i den kategorien, og spises derfor svært ofte hjemme hos oss. Italiensk pasta alla carbonara er uten fløte, men vi velger den eksporterte varianten og går for en kremet pasta.

Pasta carbonara

3 porsjoner

Pasta til 3
150 g bacon eller pancetta
3 fedd hvitløk
3 dl fløte
2 dl revet parmesan
Olivenolje
3 eggeplommer
Salt og nykvernet pepper
0.5 sitron, saft
Frisk basilikum
Parmesan

Gjør klart pastavann til koking. Jeg bruker helst tagliatelle eller spaghetti.

Steke bacon eller pancetta. Pancetta smaker best, men jeg bruker ofte Gildes skogsbacon som er lettere tilgjengelig. Legg bacon på kjøkkenpapir mens resten forberedes.

Mens pastaen koker gis fløte og revet parmesan et oppkok. La det koke i et par minutter.

Finhakk hvitløk og ha i en stekepanne med litt olivenolje på middels svak varme. Skyll den ferdigkokte pastaen i kaldt vann, la vannet renne av og ha pastaen i stekepannen. Hell over blandingen av fløte og parmesan og smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Ta stekepannen av platen og rør eggeplommene inn i pastaen. Server med bacon pluss skiver av parmesan og frisk basilikum.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails