mandag 11. oktober 2010

Kjeks med sjokolade og valnøtter




Min mann og jeg ser mye reality-tv. Folk som lar seg sperre inn i et hus i 100 dager, eller på en øde øy for den del, er ikke vår greie. Men matglade typer i konkurranse om å lage bra mat er gøy.

En av favorittene er amerikanske Top Chef. Deltagerne, som riktignok er profesjonelle kokker, tryller frem fantastiske kreative retter på minimalt med tid. Serien krydres selvfølgelig med drama og intriger, men hovedfokus er på maten.

Etter åtte sesonger vises nå en spin-off: Top Chef Just Desserts. For konditorer og dessert-kokker. Deltagerne lager noen helt utrolige retter. Sånt som
mørk sjokolademoussekake med Grand Mariner sjokoladesaus og mango panna cotta med Açaí gele og pasjonsfrukt sorbet. Ikke helt den type desserter jeg hiver sammen etter middagen. Men da en av konkurransene var å bake for kakesalg på en skole så jeg min mulighet. En enkel kjeks med sjokolade og valnøtter fikk gode tilbakemeldinger fra dommerne og oppskriften syntes å være overkommelig. Jeg har oversatt oppskriften til norske måleenheter og gjort et par justeringer.

Kjeksen er sprø, og mangler det litt seige senteret mine favorittkjeks har. Men valnøttene gir en rund fin smak, og sjokoladen blir ikke overveldende slik som i mange andre varianter av sjokoladekjeks. Kjeksen gir meg assosiasjoner til en julekake, men jeg kan ikke huske hvilken.

Kjeks med sjokolade og valnøtter

25-30 kjeks

1,75 dl sukker
1.75 dl brunt sukker
200 g smør
2 egg
0.5 ts natron
0.5 ts bakepulver
6 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
0.5 ts salt
200 gr kokesjokolade
3 dl valnøtter




Rør sukker og smør til en jevn krem. Visp inn eggene. Bland de tørre ingrediensene godt sammen og rør inn røren. Hakk sjokolade og valnøtter og vend forsiktig inn.

Form små kuler som trykkes ned på en bakepapirkledd stekeplate. Stekes på 200 grader i 10 minutter.

Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails