fredag 15. oktober 2010

Mild indisk kyllinggryte


En ny oppskrift fra Familiekokeboka er testet ut. "Chicken Khorma" er ifølge herrene Gausdal og Alfsen er en mild indisk kyllinggryte for hele familien. For meg er adjektivene mild og indisk lettere motstridende.

Min erfaring med indisk mat startet med fire ukers backpackerferie i Dehli og Varanasi. Det daglige matbudjettet lå på under 10 norske kroner og det ble mye gatekjøkkenmat. Null kjøtt og mye dhal. De første dagene tok kryddermengden nesten pusten fra meg. Men etterhvet som ukene gikk satte jeg mer og mer pris på den eksplosjonsartede smaksopplevelsen med påfølgende nummen tunge og svetteperler i pannen.

Med dette som bakgrunn ble den milde indiske kyllinggryta i overkant mild for meg. Men familiens samlede karaktersum blir likevel høy. Min datter var åpenbart begeistret - såpass begeistret at hun droppet den sedvanlige kveldsmaten til fordel for en ny runde med indisk kylling. Min mann var også positiv, og jeg gir stort pluss for at kyllingbitene ble saftige.

Oppskriften er i all hovedsak identisk med originalen, men jeg har endret noen av måleenhetene. Videre brukte jeg hermetiske tomater og anbefaler derfor at vannmengden reduseres noe.

Chicken Korma, a'la Gausdal & Alfsen

4 - 6 porsjoner

100 g smør (eller ghee dersom du har det)
2-3 middels store løk, finhakket
6 hvitløksfedd, finhakket
30 g ingefær, revet
1 grønn chili, finhakket
2 ss garam masala
1 boks hermetiske tomater (eller 400 g grovhakket tomat)
1 dl vann (eller 2 dl vann dersom du bruker ferske tomater)
3 dl yoghurt naturell
6 kyllingfileter
75 g cashewnøtter, grovhakket
150 g (ca en halv boks) kokosmelk
Salt og pepper
Fersk koriander

Smelt smøret i en kjele, tilsett løk, hvitløk, ingefær og chili. Fres til det blir gyldent.

Ha i garma masala og la det koke på middels varme i 2 minutter. Tilsett tomat, vann og yoghurt og la det koke opp. Skru ned varmen og la det måkoke i 10 minutter.

Skjær kyllingfiletene i terninger og ha i kjelen. La det småkoke i 2 minutter. Tilsett kokosmelk og cashevnøtter og la det småkoke i ytterligere 5 minutter. Sjekk at kyllingen er gjennomkokt. Smak til med salt og pepper.

Server med ris og et dryss av frisk koriander.

1 kommentar:

  1. Spennende! Jeg må si meg enig med deg at indisk og mild er motstridende, men her i huset vil det nok falle i smak - min bedre halvdel er veldig pyse :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails