onsdag 13. oktober 2010

Elgburger med bacon, eple, sopp og potetbåter


Elg er flott viltkjøtt. Det smaker av skog, men har en langt mildere viltsmak enn for eksempel rein. Vi har mye kjøttdeig av elg i fryseren, og kun fantasien setter grenser for hva godsakene kan brukes til.

Elgburger er et åpenbart alternativ. Lokale burgersjapper oppover Østerdalen har elgburger på menyen, slik som Soppen ved Elverum. Jeg vil i all beskjedenhet påstå at min variant, kjemisk fri for Thousand Island og med hjemmelagde burgerbrød, er et ok alternativ. Min mann, som har betydelig kompetanse på burger-spising, har ikke alltid vært overbegeistret for forsøk på å forvandle storfekjøtt til saftige burgere. Men dagens elgburger ble applaudert og han gikk god for tre porsjoner.

Madickens burgermeny er hjemmelaget all the way. Ingen dressing på flaske, ingen Hoffs opphøgde potteter, og ingen grillkrydder. Det kan kanskje høres ut som en tidkrevende operasjon. Men det er det ikke.

Hamburgerbrød er enkle å lage. Og når man først drar frem mel og kjøkkenmaskin kan man like gjerne lage en stor porsjon og fylle fryseren. Oppskrift på enkle burgerbrød finnes
her.

Potetbåter, som selges inn hos vår datter under betegnelsen "sips", er bakt i ovnen. Det er mulig å gjøre dette på en sunnere måte, men jeg er raus med olivenoljen og drysser over en spiseskje maldonsalt. Samt noen kvaster timian. Inn i ovnen på 200 grader, i ca 45 minutter eller til potetbåtene er gyldne.

Hjemmelaget majones er en mulighet. Jeg har valgt å heller lage tyttebærrømme som, ikke overraskende, består av tyttebær og rømme. Man kan selvfølgelig bruke creme fraiche, men personlig går jeg for mest mulig norsk nasjonalromantikk når jeg først er på elg-kjøret. Ferske tyttebær, frosne tyttebær eller tyttebærsyltetøy - bruk det du har.

Elgburger lages slik:

500 g malt elgkjøtt blandes med 1 egg, 1 ts salt, 0.5 ts pepper og 2 ss hakket frisk timian. Form runde boller i passe burgerstørrelse, og klem ned slik at de blir et par cm tykke. Stek i grillpanne (eller på grill) på middels høy varme. Mot slutten av stekingen legger jeg på ost. Jeg syns Norvegia funker fint, men hvis du vil være litt crazy kan du bruke blåmuggost.



Bacon er bra burgerfølge, og på en elgburger er det åpenbare valget skogsbacon.

Jeg liker frukt på burgeren, og steker noen skiver eple raskt i baconfettet.

Sopp passer fint til mat fra skogen. Skjær sopp etter eget ønske i skiver og stek noen minutter i tørr panne på middels høy panne. Når soppskivene begynner å få litt farge tilsettes 1-2 ss smør. Rør rundt slik at smøret trekkes inn i soppen. Soppen er ferdig nå smøret er absorbert inn.

Server med frisk salat, tyttebærrømme, eller eventuelt majones, bacon såfremt lowfat ikke er et tema, og sopp og/eller eple.





Elgburger med ost, bacon, eple og tyttebærrømme



Elgburger med ost, bacon og sopp

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails