tirsdag 5. oktober 2010

Moussaka


Da jeg møtte ham som etterhvert har blitt min mann var mitt middagsrepertoar mildt sagt begrenset. Jeg kunne pimpe en Pizza Grandiosa, jeg kunne speile egg og jeg kunne varme opp "Penne Carbonara" fra en Findus-pakke. Og siden jeg bodde i en leilighet uten stekeovn utgikk det første alternativet.

Vi flyttet etterhvert sammen, i en leilighet med stekeovn. Jeg mistet dermed min gode unnskyldning for å servere potetgull og kald øl til middag, og skjønte at noe måtte gjøres. Jeg måtte rett og slett begynne å lage mat. Min mann var allerede dreven på kjøkkenet og disket opp med stadig nye kulinariske høydepunkt, men det slo meg at han nok ville sett pris på om jeg kunne stå for middagen iallefall en gang eller to i måneden. Etter iherdig leting etter aktuelle oppskrifter fant jeg ut at moussaka kunne være verdt et forsøk. Det viste seg å være riktig.

Det tar litt tid å lage moussaka. 18 ingredienser og 3 ulike prosesser. Pluss drøyt 40 minutter i stekeovnen. Og en salat. Men det er på ingen måte komplisert. Nå som lammekjøtt er lett tilgjengelig i butikkene er det særlig enkelt.


Moussaka
4 porsjoner

Aubergine
Del 1-2 aubergine i skiver som er ca 1 cm tykke. Strø på rikelig med salt på skivene og legg dem i et dørslag eller på en rist i minst 30 minutter slik at de "svetter" ut væske. Dermed unngår du vasne aubergine-skiver i bunnen av moussakaen, og et rennende sluttresultat. Skyll godt av saltet med vann og klapp skivene tørre med et kjøkkenhåndkle. Stek aubergine til de blir gyldene i olje i en panne på middels høy varme.

Kjøttsaus
1 stor løk
3-4 fedd hvitløk
olje
500 g lammekjøttdeig
1 boks hermetiske tomater
3 ss tomatpuré
2 ts oregano
2 ts kanel
0.5 ts pepper

Finhakk løk og hvitløk og stek gylden i olje på middels høy varme i stekepanne. Ha i kjøttdeigen og stek til den blir brun. Ha i hermetiske tomater og tomatpuré og smak til med krydder. La det småkoke i 10 minutter.

Ostesaus
3 ss smør
2 ss hvetemel
4 dl melk
3 egg
2 dl revet ost
0.25 ts muskat
Salt & pepper
Smelt smøret i en kjele og rør i hvetemelet. La det surre under omrøring på middels varme i et par minutter. Tilsett melken i en tynn stråle mens du rører kraftig for å unngå klumper. La det småkoke på middels lav varme i 5 minutter, husk å røre slik at det ikke svir seg i bunnen. Smak til med muskat, salt og pepper. Ta kjelen av varmen og tilsett revet ost. Visp sammen eggene og rør inn i sausen.



Legg aubergine-skivene slik at de dekker bunnen i en ildfast form. Fordel kjøttsausen over aubergine-skivene. Hell ostesausen oppå kjøttsausen og dryss tilslutt over 0-5-1 dl revet parmesan.

Stek på 180 grader i ca 45 minutter. Server med salat, gjerne gresk-inspirert med rødløk, agurk, fetaost og oliven.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails