søndag 29. august 2010

Mammas eplekake


Før vi flyttet ut til huset ved skogen bodde vi i Gamlebyen. Ikke langt unna Torgerstuen kafé. Som vi ofte besøkte, primært for å få en bit av deres særdeles gode eplekake. Nå må vi lage eplekakene våre selv, men det er jo ikke vanskelig. En enkel sak å røre sammen når noen stikker innom for å ta en kaffe og lufte barna en søndag formiddag.

Jeg bruker en oppskrift jeg har fått av min mor. Den er ganske lik kaken til søstrene Torgerstuen: lett og saftig i bunn, sprø og søt i topp. Her er oppskriften:

Mammas eplekake

3 egg

250 g sukker

50 g smør

2 dl melk

2.5 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

250 g hvetemel

Eplebåter fra ca 4 epler (jeg foretrekker å bruke syrlige grønne, f.eks. Granny Smith)

Sukker og kanel til å strø på


Visp eggedosis. Smelt smør og hell i melk. Sikt de tørre ingediensene på eggedosisen, rør forsiktig i blandingen av melk og smør. Hell røren i en form dekt med bakepapir. Jeg bruker en 24x34 Koncis ovnsform i stål fra Ikea (det fungerer sikkert med en langpanne også, selv om langpanner er større). Legg på eplebåtene. Strø til slutt på rikelig med sukker og kanel. Stekes på 180 grader en drøy halvtime.

Server som på Torgerstuen - med vaniljeis, en skive appelsin og et mynteblad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails