torsdag 26. august 2010

Gjesteblogger: Stekte kantareller


Min mann har, som nevnt, funnet gull i skogen. Flere kilo store, saftige, aromatiske og helt ferske kantareller. Jeg sjekket utvalget på Meny i går, der kostet gullet 149 kroner kiloen. Og de var ganske små og åpenbart ikke helt ferske. Hvilken luksus det er å bo i skogen! Jeg vet imidlertid null og niks om steking av sopp. Det er derfor på sin plass å gi ordet til min mann:

Først av alt finner jeg frem grillpannen og et godt landbrød. Et par skiver landbrød legges på en varm grillpanne og disse gis en god omgang til de har fått en fint grillmønster på begge sider.

Soppen stekes på middels høy varme. Bruk først nøytral olje og ikke ha for mange sopp i pannen samtidig - for mange sopp kjøler ned pannen og du ender opp med kokte kantareller (ikke snadder!). La soppen få ligge i ro og surre i oljen. Ikke fall for fristelsen til å riste i pannen eller røre rundt, dette vil også føre til koking av kantarellene (som altså ikke er snadder).

Etter et par minutter tilføres godt smør og du kan nå riste i pannen/røre rundt slik at hele kantarellen blir stekt og får den gyldne gode overflaten smøret gir. Salt og pepper må til. Jeg pleier også å tilføre litt hvitløk på dette tidspunktet, men det er en smakssak. Ett minutt etter smør og evt hvitløk er tilført er det bare å legge dem på et kjøkkenpapir slik at de ikke blir for bløte når du legger dem på brødet.

Så er det bare å fordele kantarellene på de ferdig grillede landbrødene, strø fersk revet parmesan over og servere retten med et smil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails