tirsdag 17. august 2010

Hobby: bær


Jeg er for tiden opptatt av bær.

Rett utenfor stuedøra bugner det av alskens godsaker. Lyser mot meg i sterke farger og ber om å få bli med meg hjem. Det ville vært ufint å avslå. Så jeg bøyer meg ned og kjenner at sanker-mennesket i meg vokser. Kan hende er det et undervurdert ur-innstinkt. Uansett, la meg slå et slag for bærplukking:

1. Bær smaker godt! Blåbær i skogen har mye mer smak enn de store sakene med lyst bær-kjøtt som man kjøper i butikken. Og hjemmelaget syltetøy kan ikke sammenlignes med det industrielle. Sorry Stabburet, men Noras hjemmelagde smaker ikke hjemmelaget.

2. Å plukke bær er bra for hodet. Meditasjon og denslags har aldri vært min greie. Men jeg liker jo å la tankene fly. Og å føle at jeg slapper av sånn tankemessig. Når jeg står der med hodet ned i blåbærlyngen føler jeg at dette må være en slags form for nordisk meditasjon. Neppe dokumentert, men sikkert sunt!

3. Bærplukking er en fin barneaktivitet. Min datter elsker å plukke bær. Hennes forståelse av begrepet "kortreist mat" innebærer at maten går rett fra busken/lyngen og ned i magen, uten å ta turen innom kjøkkenet. Faren er selvsagt at det følger med litt mark og lyng ned i barnemagen, men det får stå sin prøve. Motivasjonen for å gå på tur øker iallefall betraktelig når en liten barnehånd kan forsyne seg fritt av "tringebæj" underveis.

4. Frisk luft er sjelden feil.

5. Det er gratis.

6. Bær er sunt. Veldig sunt. Gammelt nytt, men like fullt noe jeg planlegger å skrive mer om senere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails