søndag 25. april 2010

Lammecarré

Min mann lager mye god mat. Men det er én rett som, etter min mening, overgår alt annet. Jeg simpelthen elsker min manns lam med rotgrønnsaker og chévre. I dag lagde han en grillet variant, og jeg har fått den hemmelige oppskriften.

Lammecarré med rotgrønnsaker og chevré

Fettet på carréene rutes forsiktig opp, før kjøttes smøres med marinade. Marinaden består av
1 ss balsamico
1 dæsj sosikkeolje
2 grovhakkede hvitløksfedd
urter (basilikum og timian/rosmarin)
1 dæsj honning
salt&pepper
Grilles i 10 minutter på hver side.

Rotgrønnsaker (for eksempel, rødbeter, søtpotet, gulrot, sellerirot/pastinakk og kålrot) skjæres i biter og legges i langpanne sammen med sjalottløk og hvitløk. Hell over litt olje, og gjerne også litt honning. Stekes i varmluftsovn på 200 grader i opp til 1 time - avhengig av ovn og størrelse på grønnsakene.

Saus av chevré blandet med lettrømme, litt balsamico og salt. Dette bør stå i kjøleskap en liten halvtime før servering.

Potetmos av mandelpotet, kokt med et par hvitløksbåter i vannet, tilsatt smør, melk, salt&pepper samt en liten neve parmesan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails