lørdag 3. april 2010

Kobe-biff

Kobe-biff regnes som en av verdens mest eksklusive kjøtt-varer. Biffen kommer fra kurasen Wagyu i Japan, hvor kyrne lever et misunnelsesverdig liv før de til slutt havner i delikatesse-diskene. På farmene rundt omkring i Kobe-regionen blir kyrne jevnlig massert med sake og de fores på en spesiell diett som blant annet inkluderer øl. Resultatet er en legendarisk biff som en svært mør, fint marmorert og utrolig smakfull.

Min kjære har snakket om Kobe-biff så lenge jeg har kjent ham. Så da muligheten bød seg i en kjøttbutikk for en tid tilbake slo han til og kjøpte to biffer. For den nette sum av 500 kroner fikk vi to ikke spesielt store stykker av frossen Kobe. Med slike priser vil det være direkte trist å steke vekk smaken. Min kjære stekte biffen raskt, først i olje og så i smør. Siden kjøttet alene er så smakfult, valgte vi å spise det uten annet tilbehør enn stekte poteter og hjemmelaget bernaise.

Det smakte himmelsk. Fantastisk mørt, saftig og smakfult. Hvorvidt smaksopplevelsen er dobbelt så god som en Tyson-biff til halve prisen kan kanskje diskuteres. Men hvis jeg noen gang blir stående fast i heisen sammen med en kjendis-kokk, eller jeg bare føler et generelt behov for å skryte, kan jeg nå fortelle om mitt møte med kua fra Kobe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails