mandag 25. januar 2010

Vafler

Det er neppe en matrett jeg har laget flere ganger i mitt liv enn vafler. Røren er gjort på noen minutter, lages av ting jeg som regel har tilgjengelig og koster minimalt. Da jeg var singel, bodde alene og brukte penger på alt annet enn mat spiste jeg ofte vafler til middag. Min mann har heldigvis reddet meg ut av min forhenværende gastronomiske misère, men vafler steker jeg fortsatt. Gjerne sammen med min datter. Hun elsker å stå på kjøkkenet og røre, smake og kjenner på ingrediensene.



Jeg liker best vafler uten karedmomme eller annet krydder, og uten sukker i røren. Med surmelk. Jeg steker gjerne en litt finere variant, med mye fløte som gir sprø overflate. Men aller helst liker jeg lyse vafler med surmelk, og bare akkuratt nok smør til at røren ikke setter seg fast i jernet. Spises selvfølgelig lunkne, med hvitt sukker på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails