torsdag 14. oktober 2010

Hamburgerbrød


Jeg skal ikke nekte for at det finnes halv- og helfabrikata av god kvalitet og med bra smak. Også når det gjelder brød og brødprodukter. Hamburgerbrød, derimot, er etter min mening tilnærmet uspiselig. Ett problem er at man ofte ikke vet når butikkene tinte opp de fryste posene, og sjansen for å finne grønne flekker på "brødene" er stor. Et annet problem er smaken, selv på burgerbrød uten grønne flekker. Det kan virke som om burgerbrødene og plastposen de selges i er laget på maskin, med stort sett de samme ingrediensene.


Etter min mening er det altså mye smak å vinne på å bake selv. Det vil si, jeg får min kjære kjøkkenmaskin til å gjøre det meste av jobben. Oppskriften har jeg hentet fra Familiekokeboka av Gausdal & Alfsen og gir 12-16 brød. Hvis planlegging er en av dine sterke sider lager du dobbel eller trippel porsjon og provianterer i fryseren. Oppskriften kan også brukes til å lage pølsebrød.


Enkle hamburgerbrød

12-16 brød
25 g gjær
3.5 dl lunkent vann
500 g hvetemel
2 ss olivenolje
1 ts salt
(Urter)

Melk til pensling
Frø

Gjær røres ut i lunkent vann og blandes med resten av ingrediensene i en kjøkkenmaskin. Burgerbrødene er gode uten smakstilsetning, men kan gjerne pimpes med litt hvitløk, hakket timian eller oregano, små biter av solttørket tomat eller oliven, eller noe annet som vil gå godt til burgeren du planlegger å putte inn i brødet.

Elt deigen i kjøkkenmaskin på middels hastighet i drøyt 10 minutter. Eller la armmusklene få kjørt seg på kjøkkenbenken.

Dekk deigen med plastfolie og la den heve til dobbel størrelse.

Del den hevede deigen i små emner og trill boller. Trykk bollene flate på en bakepapirkledd stekeplate. Pensle med melk og strø på frø. Jeg bruker sesamfrø, men solsikkefrø og valmuefrø passer også fint.

La burgerbrødene etterheve i ca 30 minutter. Stek på 220 grader i ca 12 minutter. Avkjøl på rist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails